Totalt antall sidevisninger

tirsdag 8. juni 2010

Snegleaksjon 10. juni

Har du brunsnegler i hagen??? Nei, ikke jeg heller.....hverfall ikke den brune, man har sett dem hos naboen...
Dette hører vi gang på gang, og jeg har sikkert sagt det sjøl.
Det er viktig å huske at det er ikke hageeiernes feil/skyld at sneglene har kommet i vår fauna.
De er kommet med importplanter o.l.
De fleste hageeiere vokter seg vel og setter alle nyinnkjøpte planter i karantene før de plantes i jorda. Likevel kommer de. De ligger mellom jordsekker, de kommer med jordlass, de kommer med grøftearbeid...osv.. Tenk deg scenario: Vi tar alle forhåndsregler: planter i karantene, kun behandlet jord, og sjekker alle sekker, og så kommer kantslåtten....joda, de sier at de vasker maskinene mellom hver kommune. Hvordan foregår vasken er en ting, men man skal ikke betvile fagfolk. En annen sak: tenk vår store kommune...om det er snegler på Smeneset, behover det vel ikke være snegler i øksenvågen...samme kommune, samme kantslått...
Åkersnegl, naturlig i norsk fauna, store ødeleggelser i hage

Svart skogsnegl, naturlig i norsk fauna

Boasnegl, naturlig i norsk fauna, disse jakter på andre, og er ønskelig i norske hager.
Jeg vil påstå at årsaken til at jeg ikke har Åkersnegl, kan være at jeg har mange av disse.

Rød Skogsnegl

Iberiaskogsnegl

Averøy Hagelag følger Eide Hagelag sitt eksempel,
og kaller inn til en kommunal dugnad mot sneglene på
Sør-Aae Gård torsdag 10. juni kl. 18.00

Verter er Anne Marit og Svein Arild
Der selger vi utblandet Nemaslug til kostpris, kr 20 pr. liter.
Samt råd om hvordan det bør brukes for størst mulig effektivitet.
Vi kommer til å ha flere aksjoner utover sommeren, og om du ikke har anledning, kan man dra til Eide Hagelag som har aksjoner hver uke hele sommeren gjennom.
.
Det er og vil bli ulike meninger om denne saken. Forskere og erfarne bønder og hageeiere er ikke uenige.
Erfaringer på Eide er at dette fungerer. Eide har hatt mye snegler, og derfor tror jeg at innbyggerne tar aksjonene på alvor.
Kun noen steder på Averøya har vi hørt rykter om slike tilstander, men det er helt klart et økende problem, og jeg vil påstå at jo tidligere vi starter en slik aksjon, jo mindre er sjaansen for at vi får slike tilstander som andre steder.
Og husk, har du én, så kommer det flere, én er én for mye. Uansett om du vil være med på denne aksjonen eller ikke, så plukk!! Plukk og fjerne de sneglene du ser, hver Iberiaskogsnegl har anlegg til å legge 2000 egg, så PLUKK , drep og fjern.
.
(personlig plukker jeg ikke Boasneglene, men de andre må bøte, noen plukker ikke de svarte heller..)
.
Dette er ingen HAGESAK, men en INNBYGGERSAK!!!
.
.
link til BIOFORSK og til EIDE HAGELAG

2 kommentarer:

Kathrine sa...

Å, så flott du også tar vare på Boasneglen. Jeg har noen av de i hagen, og lite annen snegler. Så har jeg ikke Iberia heller, kanskje det kommer av at rundt meg driver ikke folk med så mye hage, bare mye plen. Skulle være glad for det kanskje.

Her er det Plantasjen som har impotert mye Iberia, fra Danmark. Sluttet å kjøpe planter derfra for mange år siden, da jeg kjøper av lokale. Selv om det er dyrere, er det mye bedre:)

:)

krepsemor sa...

Så flott tiltak! Da kan en få rensket hele nabolaget. Boasneglen gjør visst nytte for seg, selv om den ser litt "skummel" ut den også =)